I morse var det "bloggskola" på Nobis. Hela Metro Modegänget var på plats samt reklamombudsmannen-kvinnan Gunilla. Hon pratade om regler och praxis i marknadsföringen i bloggar idag. Vad man kan bli anmäld/fälld/friad för. Superintressant. Det var inget direkt nytt som vi inte redan gör förutom att man nu måste skriva "reklam" på lite allt möjligt. Här finns inga regler idag utan det är om något kanske eventuellt skulle kunna teoretiskt uppfattas som reklam. Ni hör ju - sjukt luddigt. Samarbeten märks ju redan ut. Ett samarbete är när ett företag har köpt utrymme i bloggen. Likaså när vi lägger länkar till kläder etc som är adlinks/annonslänkar. Vilket alla proffs redan gör idag. Men reklam är alltså när det inte är ett köpt samarbete eller adlink men ändå är "tipsigt på ett reklamaktigt sätt". Så om jag exempelvis skriver om någons nya kollektion = kan möjligtvis vara reklam. Även om det företaget inte alls har betalat eller på annat sätt kompenserat och jag har gått på deras pressvisning helt självmant för att ha koll på nyheterna = en del i mitt jobb. Lite märkligt ändå. Jag summerar det hela med att man kommer att se enormt mycket "reklam" i inläggen framöver. För att vara på säkra sidan. Men jag kommer också gå på min egen uppfattning. Är det ett "reklamigt" inlägg kommer jag att märka det, men är det ett inlägg där jag exempelvis skriver var jag åt lunch tänker jag inte skriva ut det som reklam. Det är ju en del i bloggen, en del i min vanliga blogguppdatering och en del i mitt flöde. Som exempel. Nog om det - nu lite reklam för frukost. ;) Adlinks. // Jackan - Dry Lake // Kjol -&Other Stories // Boots - Apair, 25% på Black Friday-rea. // Adlinks. De hade jättefin inredning bland deras konferensrum. Jag tror det är CKR som inrett. Nu ska jag gå och ta lite fina bilder på gästtoaletten där nu äntligen lamporna kommit upp. Lägger upp bilder på det senare ikväll. KRAM Nice brekkie at Nobis today, learning more about advertising guide lines in social media. xxA